"Alkoholkörkort"?

Jag funderar en hel del.

Såg på systembolaget en fim med en massa uttlanden om att föräldrar inte ska köpa ut till sina barn, för att barnen ändå bara dricker för att bli fulla, inte för att det är gott.
Vilka är systembolaget att avgöra en sådan sak? Om jag inte misstar mig helt så består samtliga av de inom systembolaget av vuxna människor. Hur vet de hur ungdomarna resonerar? Och även om de också varit unga, hur sjutton kan de berätta för världen varför ungdomar vill ha alkohol?
Tycker att det är en god grundidé men det gör mig bara irriterad att de inte ens finns någon "fakta" för de dem säger.

Vet en hel del föräldrar som "köper ut" åt sina barn, både alkhol och tobak. Tänker givetvis inte nämna några namn, men vill bara peka på att det inte är så ovanligt som många kanske tror. Sen kan jag personligen tycka att man kan ha olika regler i hemmet, de skall ju egentligen anpassas efter hur pass mogen ungdomen  är, när den intar sin alkhol, vart och i sällskap av vilka. Tycker inte att föräldrar som låter sina ungdomar dricka ett glas i hemmet under deras uppsikt gör fel, så länge ungdomen är tillräckligt mogen för att vara medveten om konsekvenserna som kan bli av alkohol samt att det bara är "ibland" och inte en vana. Det är i alla fall min åsikt.


Hemma hos mig pratar vi aldrig direkt om alkohol. Jag är snart 18 och får enligt lag inta sprit då men inte köpa ut på systembolaget. Vad är logiken i det egentligen? Räknas det som att man "langar" om jag ber äldre kompisar köpa sprit till mig? Någon som vet som skulle kunna förklara?

Och i andra länder, tex Schweiz får man dricka när man fyllt 16. Varför är ålderskillnaden så stor?

Tror faktiskt att man skulle kunna sänka åldern i Sverige också, för då är det inte lika "stor" grej att dricka.
Kan tänka mig att många i dag dricker för att "det är förbjudet" och inte för att det är något socialt och välsmakande.
Skulle kunna tycka att man inom några år inför "alkohol körkort" som går ut på att man får gå en kortare kurs och skriva prov om alkoholkonsumtion, biverkningar, långsikta effekter och hur man håller en hälsosam inställning till det. Och sedan använder detta "kort" som leg på tex krogen, systembolaget och restauranger. Om man sedan missbrukar genom att bruka våld med promille i kroppen tycker jag man borde kunna få "kortet indraget".

Skulle inte det kunna vara något?
http://tankesmedjanpolaris.files.wordpress.com/2009/02/fylla.jpghttp://i304.photobucket.com/albums/nn167/jedimindfrak/drunk.jpg
bildkälla. och bildkälla.

Kommentarer
Postat av: Elin

2009-12-16 @ 23:01:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: Här skriver du något som berör mig personligen eller inlägget ovan, jag läser inga bloggar som
reklamför tävlingar på sin blogg eller dagens blogg eller dylikt.
Alla sådana IP-adresser blockeras from 2011-09-15.
Tack på förhand!

Trackback
RSS 2.0