Efter mötet med SD


http://www.sverigedemokraterna.net/images/press/erik_almqvist_091017.jpg
Foto: Björn Bergman

Idag var vi och pratade med Eric Almqvist på Sverigedemokraterna.

Jimmie Åkesson var också där vid kansliet, deras partiledare. Till och börja med var han Eric hur trevlig som helst, även om jag håller inte med hans värderingar och åsikter till 100% men jag kan säga att mina åsikter om Sverigedemokraterna förändrats en aning.
De flesta som inte är så insatta ser Sverigedemokraterna som "partiet som hatar invandrare och inte vill att dem ska finnas i Sverige". Får väl erkänna att min egen föreställning var något liknande inför dagens möte.


Min nya uppfattning bygger på de svar vi fick på frågorna vi klurat fram, samt följdfrågor som kom upp medan JAG (eftersom att ingen annan ville och vågade?) intervjuade honom.

Enligt honom så vill Sverigedemokraterna inte driva ut de invandrare som finns, dem har heller inget emot att hjälpa flyktingar. Det dem ogillar är Sveriges invandringspolitik och de faktum att det är stora mängder "anhöriga" som invandrar till Sverige. Han menar på att flyktingar som inte har någonstans att ta vägen ska kunna få hjälp, och han tyckte Sverige skulle lägga pengarna på att hjälpa en organisation för flyktingläger i utsatta områden istället för att ta in dem i Sverige. De menade också på att Sverigedemokraterna inte har något emot just muslimer som folkgrupp, utan en del av de värderingar och livsskildringar som koranen och islam förespråkar. Tex att dem lever efter en patriarkat livssyn.
(Förklaring: Patriarkat
avser inom sociologi och antropologi en samhällsordning i vilken män tenderar att ha mer makt än kvinnor exempelvis som familjeöverhuvuden, klan- eller statsledare, enligt Wikipedia.)
Det fanns även vissa värderingar inom katolismen och vissa frikyrkor de tyckte var dåliga.

http://www.sverigedemokraterna.net/grafiskprofil/img/Sdfarg.png
Sverigedemokraternas ideologi innebär enligt Eric Almqvist att de är ett parti som är en kombination av konservatism och natinalism där de lägger ett värde i en gemensam kultur och nationalstaten.
(Innebär för er som inte förstår att dem vill bibehålla svensk historia, kultur, traditoner och behålla Sverige väldigt "svenskt".)

Något annat om Sverigedemokraterna jag tyckte var väldigt förvånande var att nästan 20% av alla medlemmar i partiet har utlänsk bakgrund.
De flesta av dem var iranier.
Eric Almqvist trodde detta berodde på konflikten mellan Iran och Irak, där han ser islam och koranen som rötterna till konflikten, och att han sade även att han trodde att dem iranier som gått med inte vill se samma utveckling i Sverige. En tanke man får tycka vad man vill om.


Vill förklara även vad jag själv står i frågan,

för att undvika att folk utgår från att jag är emot invandring och stödjer Sverigedemokraterna i alla deras beslut.
Jag kan tycka att Sverige i allmänhet borde satsa mer på invandringspolitiken, då Sverige är ett av de land i världen som lägger ned mest pengar på just detta ämne, så kanske dem borde använda pengarna annorlunda.

Eric Almqvist sade även att muslimer är kraftigt överrepresenterade inom vissa, framförallt våldsbrott. (Inget jag direkt kan uttala mig om, då jag inte har någon egen statistik för detta. )
Mitt förslag på detta skulle var att svenska staten höjer straffen för våldsbrott. I utlandet sitter svenska medborgare i över 20 år för samma brott som hade givit dem kanske 2 i Sverige. Talar inte det en del för att Sverige som land är rätt "mesigt"?
Tycker verkligen inte att straff som elstol, dödstraff eller tortyrmetoder ska införas, nej nej, men kanske borde fall där misshandel, våldtäckt och mord är inblandade ha större konsekvenser än de har idagsläget.

Vi diskuterade på rasten i skolan idag att Therese Rojo som blev mördad av 2 skolkamrater, som tydligen fick 1 år sluten ungdomsvård eller något liknande borde få längre tid än så.
Min spontana tanke "är inte flickans liv värt mer än ett år"?
Om man verkligen hatar någon av hela sitt hjärta, ska man kunna offra ett år av sitt liv i fängelse/vård, för att sedan vara ute, och ha denna person ur världen föralltid?
Det får mig att känna mig rädd för att skapa konflikter med människor. Vad är det egentligen för samhälle vi lever i?
Ska mina framtida barn vara rädda för att växa upp? Ska jag vara rädda för hur deras uppväxt ska vara?


Nej, hårdare straff och lagar i Sverige,
så behöver inte ens partier som Sverigedemokraterna finnas och skapa en ännu större klyfta mellan svenskar och människor med annan etisk bakgrund.
För det är lite så jag upplever relationen mellan Sverigedemokraterna och personer med annan bakgrund än den svenska.

bildkälla här och här.



Kommentarer
Postat av: Anonym

2009-11-13 @ 21:40:55
Postat av: ebba

2009-11-13 @ 22:27:34
Postat av: freja

2009-11-14 @ 01:49:39
URL: http://stocktownstories.blogg.se/
Postat av: ebba

2009-11-15 @ 01:26:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: Här skriver du något som berör mig personligen eller inlägget ovan, jag läser inga bloggar som
reklamför tävlingar på sin blogg eller dagens blogg eller dylikt.
Alla sådana IP-adresser blockeras from 2011-09-15.
Tack på förhand!

Trackback
RSS 2.0