Överväger att göra lumpen

Jag överväger att göra lumpen, om jag "kommer in" så att säga.
Gjorde lämplighetsundersökningen på nätet idag, så det kanske är på tok försent men.. Haha.

Berättade för mamma och hon säger att:
"Det är mycket sextrakasserier vad gäller kvinnor i värnplikten".

Är det inte bara att jag åker hem om dem behandlar mig som skit?
Och vem säger att jag kommer lyssna på dem?
Personligen skulle jag se det som en stärkande prövning, och som sagt, orkar jag inte så hoppar jag av bara.
Sen får jag driva frågan vidare i media, kanske inom politiken och hoppas att det förbättrar situationen för någon.





Min mammas spontana reaktion var "Va? Varför vill du göra lumpen?".

- Jag tror att det är ett skönt sätt att komma bort från livet här hemma, förhoppningsvis kommer jag hem med ett nytt perspektiv på mitt liv här hemma när jag är klar.

- Jag tror att utbildningen på något sätt kan gynna mig senare i livet.

- Efter som att det är få kvinnor som gör lumpen, så tror jag att det är något positivt att ha som erfarenhet i cv:t.

- Jag ser det som en utmaning. Jag vill bevisa för mig själv att jag klarar det, bevisa för folk som tror att tjejer inte klarar av det och jag tror att det kan stärka mig både mentalt och fysiskt.



En annan sak var att det stod att "frivilligt för tjejer, men killar måste mönstra om dem blir kallade" (något i stil med detta) jag bara undrar.. Vad är det för jävla jämnställdhet?
Ska inte kvinnor behövas på samma sätt i strid som män menar dem?
Personligen känner jag många kvinnor som är mer lämpade för det fysiska i lumpen, än vad jag anser vissa män vara. Tänk vilket mer utvecklat land Sverige skulle ha varit om både män och kvinnor hade gjort lumpen fram tills idag.

http://www.vk.se/uploaded/image/2009/3/16/lumpen468.png
bildkälla.

Kommentarer
Postat av: madde

2009-11-07 @ 19:27:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: Här skriver du något som berör mig personligen eller inlägget ovan, jag läser inga bloggar som
reklamför tävlingar på sin blogg eller dagens blogg eller dylikt.
Alla sådana IP-adresser blockeras from 2011-09-15.
Tack på förhand!

Trackback
RSS 2.0