Tankar kring invandring och rasism

Idag var det tydligen protest mot att sverige tar in för lite och "fel" flyktingar till Sverige.
De som protesterade ville att fler från Nigeria skulle få stanna då det tydligen är krig där.

Idag på jobbet mötte jag en kollega när hon kom ut från ett rum.
Vad är det för rum? frågade jag nyfiket.
Då visade det sig att hon hade varit där och bett en bön. Bönerum, med andra ord.
Ganska osvenskt och anpassat.

Det finns en annan kollega på mitt jobb som också kommer från ett annat land. Ibland säger hon saker
som inte låter helt svenskt.

Men jag har gång på gång tänkt hur otroligt duktig hon är som förskolelärare.
Hon ger barnen sån kärlek, och de älskar henne. Jag beundrar verkligen henne.

Jag bor i en förort där det är 53% invandrare. Menar de som protesterade idag att det är för lite?
Inser dem att det bor fler med invandrar bakgrund här än med svenskt ursprung?
Eller menar dem att det är "fel" invandrare som bor här?

Är jag rasist om jag tycker att det inte behöver släppas in fler flyktingar nu?
Har jag dubbelmoral om jag säger att jag har invandrarkompisar som är helt underbara och fantastiska människor?
Är det dubbelmoral om jag säger att min pojkväns finska farföräldrar är invandrare?
Var går gränsen för invandrare och flykting?
Och när är man egentligen rasist?
http://www.baby-gear.biz/wp-content/uploads/2010/11/babies.jpg
bildkälla.



Rasism är en indelning av människor i ett hierarkiskt system av raser, där vissa raser ibland tillskrivs moralisk rätt att härska över andra.

Begreppet rasism används ibland, något felaktigt, för att i överförd bemärkelse beteckna ett synsätt, ett sätt att behandla människor, och/eller en samhällelig struktur. Liknande men inte fullt ut rasistiska synsätt kallas ofta för främlingsfientlighet.[1] Huruvida människoraser existerar är ett kontroversiellt område och det har inom västvärlden under samtiden avfärdats på grunder av mellanfolklig genetisk likhet.

Rasism förekommer från majoritetsbefolkningen mot minoriteter, från minoriteter mot majoriteten och mellan minoriteter. Rasism som går i icke förväntad riktning, det vill säga riktas mot majoritetsbefolkningen i ett land, kallas ofta omvänd rasism.


http://channel.nationalgeographic.com/staticfiles/NGC/StaticFiles/Images/Show/30xx/309x/3090_Science-of-babies-7_05320299.jpg
bildkälla.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: Här skriver du något som berör mig personligen eller inlägget ovan, jag läser inga bloggar som
reklamför tävlingar på sin blogg eller dagens blogg eller dylikt.
Alla sådana IP-adresser blockeras from 2011-09-15.
Tack på förhand!

Trackback
RSS 2.0