Skattverkets girighet

Jag har alltid varit relativit positiv till skatt.
Dock har jag tyckt att skatten ibland varit för hög och framförallt lagts på fel saker.
 
Jag har jobbat på  5 olika dagis i Solna (som tydligen ska ha stockholms lägsta skatt) och det var genomgående att maten barnen fick var av så pass dålig kvalité att personalen ofta tog med matlåda. Samtidigt bygggde de friends arena för mång miljonbelopp där massa bluff-fakturor betalats och politiker inte kollat upp detta.
 
Nog om Solna, jag bor i Bromma...
 
Kalle, min sambo, arbetar inom hantverksbranshen och kör firmabil dagligen. Både till och från jobbet men framförallt i tjänsten.
Enligt skatteverket måste alla firmabilar ha en liten GPS i bilen som registrerar exakt vart de åker, när och hur länge de är stilla på olika ställen.
Detta gör, att om jag handlar på vägen hem från skolan, men glömmer köpa något, ex mjölk, så kan inte jag be Kalle stanna på vägen hem och handla det.
Trots att hur man än åker hem till oss (finns två vägar) så passerar man en matbutik, så får han alltså inte sakta in, stänga av motorn, komma ut 2 min senare med en mjölk och sen åka hem.
Han måste åka hem, byta till vår privata bil och åka och handla mjölken med den istället.
 
Borde inte miljöförstöringen som blir av onödigt körande vara en värre utgift än att folk får stanna vid affären påvägen hem från arbetet? 
 
 
 
 
Här är alltså mataffären till vänster, och vägen går precis förbi den, Kalle kommer med bilen under bron. Parkeringen är där den svarta bilen står.
Man får alltså inte stanna där, för då syns de på GPS:en och då kan Kalle få böter.
 
Annars måste han ta bilen som "förmånstagare", betala 2500:- extra i månaden, skatta för det också.
För att få köpa en jävla liter mjölk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: Här skriver du något som berör mig personligen eller inlägget ovan, jag läser inga bloggar som
reklamför tävlingar på sin blogg eller dagens blogg eller dylikt.
Alla sådana IP-adresser blockeras from 2011-09-15.
Tack på förhand!

Trackback
RSS 2.0