Börjar bli gammal

Var dum nog att frossa i choklad.. Så nu ligger jag här i soffan, med spykänslor, dödstrött men kan inte sova då jag mår sjukt illa. Hurtänktejagdär?
Inget nobelpris för det.
 
 
Sjukt också att idag var 3e advent. I min värld är 4 tända ljus i adventsljusstaken detsamma som julafton.
Har 0 % julstämning trots att min älskade julstjärna, ljusstakar, och gardiner och allt är uppe.
Har både gjort knäck, bakat lussebullar, slagit in några klappar och skrivit en önskelista till svärmor som tjatat.
Går in på sista arbetsveckan innan jul, åt julbord i fredags och köpt både apelsiner och nötter.
Men känns som att julen är längre bort än 10 dagar.

Något annat som känns ofantligt långt bort är det faktum att jag inom 1,5 månad når åldern 22.
Hade ångest inför att fylla 20. Kändes som att det var den magiska "vuxen" gränsen.
Efter 20 så är man vuxen for real och måste bete sig så.
 
Såhär lagom till att jag börjar närma mig 22 känns det som att ordet "vuxen" fått en lite mer breddad betydelse.
Vuxen = en dålig definition av att ha nått den myndiga åldern 18.
Vuxen = en äldre ansvarsfull person som har erfarenhet.
Vuxen = en sinnestämning, något man känner sig som under vissa omständigheter. Ex. när jag deklarerar, betalar hemförsäkring, skriver under avtal/liknande.
Vuxen = en förväntning på en högre mognadsnivå, ofta på någon annan.
Vuxen = någon som skaffat barn.
 
Jag kan känna mig oerhört VUXEN ibland. Både sådär tråkigt vuxen som man tänkte när man var barn men även mognadsmässigt. Får lite livskris när jag inser att det ligger torsk i min frys för att "man måste äta det ibland", att jag släcker överallt efter mig för att "det kostar pengar och är dåligt för miljön" och alltid är så himla förutseende.
Jag blir irriterad när Kalle känner ett behov av att spela tv-spel. Det gjorde jag när jag var typ 10 år.
Jag tar med mig egna påsar till affären när jag storhandlar för att det är dåligt för miljön och vi har massor av påsar hemma.
Jag blir frustrerad när folk inte fattar att allt i mitt hem kostar pengar. Folk kan kläcka ur sig "vi äter det ni har hemma istället så kostar det inget, istället för att äta ute".  Vet inte om dem tror volontärer kommer med maten i min kyl/frys/skafferi men jag tar min bil (kostnad, reparation, bensin, spolarvätska, kylarvätska, olja, försäkring) för att KÖPA och BETALA (pengar, tid, energi) för att maten hemma hos mig "bara ska stå där".
Och är det inte magisk hur den där förbannade toarullen aldrig verkar ta slut?
 
 
#ångest #livskris #hjälp
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: Här skriver du något som berör mig personligen eller inlägget ovan, jag läser inga bloggar som
reklamför tävlingar på sin blogg eller dagens blogg eller dylikt.
Alla sådana IP-adresser blockeras from 2011-09-15.
Tack på förhand!

Trackback
RSS 2.0