Det är bara kvinnor som lagar mat i Rosengård


 
 
 
 
 
 
 
Hade tid över igår så passade på att var hyper effektiv.
Handlade bla mat åt Kalle och skulle köpa krydda till mig själv (äter ju bara dietmat), när jag fann något annat intressant i kryddhyllan.
 
 
"Kryddor från Rosengård" i ca 5 olika varianter. Samtliga utom 1 med bilder på KVINNOR och kvinnor som till de yttre ser ut att ha annat en det steriotypa skandinaviska utseendet.
 
Då till mina funderingar kring detta.
- Finns det enbart folk med annat ursprung i Rosengård?
- Är det bara kvinnor som lagar mat i Rosengård?


Googlade ytterligare och fann denna text på deras hemsida.
"Nu kan du laga mat med kryddor som falafel, harissa, kafta, kofta masala, sju kryddor eller pimienta roja."
"Låt Nawal, Ghenwa, Zied, Shakira eller någon av de andra bjuda in dig i sitt kök."
 

Vad är egentigen syftet med detta?
Känns som att företaget spelar ytterligare på fördomar och varför kunde det inte bara vara "falafel krydda", utan måste vara en bild på muslimsk kvinna, som att hon är den steriotypa falafel-kocken/ätaren. Spär bara på fördomar ytterligare!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: Här skriver du något som berör mig personligen eller inlägget ovan, jag läser inga bloggar som
reklamför tävlingar på sin blogg eller dagens blogg eller dylikt.
Alla sådana IP-adresser blockeras from 2011-09-15.
Tack på förhand!

Trackback
RSS 2.0