Muslimkritiska filmen som får världen att flippa ur

 
 
Det här mina vänner, är andledningen till att ett flertal människor senaste veckan dött i demonstrationer runt om i muslimvärlden. Helt sinnessjukt om ni frågar mig.
 
Några funderingar jag har.
1. Hur många av de människor som demonstrerar har faktiskt PERSONLIGEN sett den här filmen?
 
2. Hur många av de som demonstrerar som har sett filmen förstår det engelska språket?
(Har letat efter en procent på hur arabvärldens engelsktalande ser ut men har enbart kunna finna att inget av länderna som reagerat är medlemar i nato exempelvis. Utifrån det jag funnit drar jag en egen slutsats om att språkkunnandet inte är allt för utbrett i alla fall.)
 
3. Hur kan man vilja riva delar av sin stad, slå sönder biografer, döda folk och hota på grund av denna film?
- Kvalitén på filmen är som en nybörjare på en filmkurs.
- Ljudkvalitén är dålig, ljudläggningen med hästgnäggningar här och var helt ologisk.
- Allt är gjort i green screen och det är uppenbart att samtliga karaktärer är utklädda.
Det hela känns som en film ett par människor med lite för mycket tid skapat med önskan att få lite uppmärksamhet. För rent dramaturgiskt (hur filmen är uppbyggd) är den sjukt ointressant.
 
SÅ VARFÖR i hela friden kan man ens ta detta seriöst?
Har kollat på nyhetsändningarna, sett filmen, försökt sätta mig in i om det här var min livssyn/religion som kritiserades men  jag kan inte på något vis förstå de EXTREMA reaktionerna som delar av arabvärlden visat oss.
 
Demonstranterna slår sönder ambassader. Som att det är ambassadernas fel att filmen gjorts?
 
 
Får jag vara fräck så anser jag att de som nu går ut och "demonstrerar" som det kallas i media, snarare vandaliserar skulle jag vilja säga, är människor som är lågutbildade, med dålig självkänsla, med enorm tro på sin relgion och som helt saknar källkritik. Eftersom att jag utgår från att de flesta av dem inte ens sett på filmen, tror dem på någon som sägs i folkmun, och är beredda att dö för det.
 
Som att det inte vore sjukt nog så om vi tittar på det hela rent allmänt.
Just nu, slår människor runt om i världen sönder sina städer, sina medmänniskor, för en film som helt enligt lag i sitt eget land, lagts upp på en "virtuell" sida. Den finns alltså inte ens i "verkligheten".
 
Har tillsammans med Izabelle besökt en moské i studiesyfte och har i allmänhet full respekt för muslimer som inte är extremister, men det som händer runt om i världen känns så jävla ålderdomligt och 1600 tal.
 
Öppen för andra åsikter/tankar.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: Här skriver du något som berör mig personligen eller inlägget ovan, jag läser inga bloggar som
reklamför tävlingar på sin blogg eller dagens blogg eller dylikt.
Alla sådana IP-adresser blockeras from 2011-09-15.
Tack på förhand!

Trackback
RSS 2.0