Nattligt inlägg: Min syn på feminism!

Efter som att jag ändå inte lyckas somna..

En kille påpekade i dag att jag skrivit att jag var feminist.
Tänkte därför berätta lite vad det står för för min del att kalla sig det.

"Feminism är en intellektuell och politisk rörelse för kvinnans fulla ekonomiska, sociala och politiska jämställdhet med mannen, enligt Svenska Akademiens ordlista (2006)."

Många tror att feminister är medelålderskvinnor som hatar män, lesbiska, eller som en kille från min förra klass uttryckte det "tanter som fått för lite kuk". Så är det verkligen inte.
För mig innebär feminism att det svenska samhället ska ha en mer jämnställd syn på män och kvinnor.

En gammal lärare berättade att hennes man hade fått veta att hon numera tjänade några tusenlappar bättre än honom i månaden. Han då gått till sin manliga chef och berättat att han ville ha löneförhöjning med andledningen att "Jag kan ju fan heller tjäna sämre än frugan". Chefen tyckte detsamma, och han fick sin löneförhöjning.

Ni kanske tycker att "ja men där har du din jämnställdhet, dem fick ju lika mycket till slut", men det är inte där problemet ligger.
Många av dem personer i Sverige som tjänar en "topplön" är män. All cred till dem bra jobbat, men samtidigt kommer kvinnorna som väl nåt toppen aldrig kunna ta lika mycket plats. För så länge männen kan skylla på en kvinnas framgång, så kommer vi kvinnor aldrig kunna kämpa oss högre än männen.

Att männen rangordnades högre än kvinnorna förr i tiden vet dem flesta om.
Jag tror att det någonstans bottnar i att männen fått utföra större delar av det fysiska arbetet mer än kvinnor, vilket egentligen inte är så överdrivet konstigt, då kvinnor genetiskt inte kan bygga samma muskelmassa som män.
Men om man tänker tillbaks på det morderna samhället, hur stora muskler behöver man egentligen för att komma fram till en lösning på en globala växthuseffekten? Sen när tänker alla politiker och högt rangordnade människor i Sverige 2009 med musklerna?

- Nej precis.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/23/Female.svg/136px-Female.svg.png

              Vore intressant att höra någon annans åsikt.
               Vart i frågan står egentligen du?




 







bildkälla här.


Kommentarer
Postat av: tilda

2009-08-09 @ 20:11:30
URL: http://milltan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: Här skriver du något som berör mig personligen eller inlägget ovan, jag läser inga bloggar som
reklamför tävlingar på sin blogg eller dagens blogg eller dylikt.
Alla sådana IP-adresser blockeras from 2011-09-15.
Tack på förhand!

Trackback
RSS 2.0