"De bara lever på bidrag och våldtar våra svenska flickor"

Tar tillbaka allt ont som kan ha uppfattats om att arbeta som extra lärare under en sommarskola i Fittja.
Eleverna i min klass är ödmjuka, trevliga, tacksamma och jordnära människor. Ingen förstör för någon annan, ingen stör i klassrummet, ingen gnäller på läraren och de frågar om det kan ta med saker hem att jobba med varje dag.
Det är helt fantastiskt att få sitta och förklara ett ord och ge exempel och få deras respons och verkligen känna deras uppskattning över att få hjälp. Man känner sig behövd i klassrummet och man får så mycket tillbaka.

Kan utan tvekan säga att det här arbetet är det som har givit mig mest socialt utav alla arbeten jag någonsin haft och då har det inte ens gått en hel vecka än.
Min förståelse för andra kulturer och andra människor har ökat enormt och det skär i hjärtat att läsa deras vardagsbetraktelser och erfarenheter. Flera av flickorna har fått skäll av sina föräldrar och främst pappor för att de haft pojkvänner, någon skrev om våld i familjen och ett antal skrev om att de inte får vara ute på kvällarna med sina kompisar för sina föräldrar, att de måste ta hand om sina syskon och städa, diska och hjälpa till hemma istället.
Flera av eleverna i klassen arbetar vid sidan av sommarskolan. Två av killarna jobbar nattskift och sover 4-5 tim per natt för att sedan spendera flera timmar med att försöka lära sig svenska.

Och så finns de dem som sitter hemma och gnäller om att "de bara lever på bidrag och våldtar våra svenska flickor".

Varför får bara de dåliga människorna utrymme i media för? Alla de människor som försöker anpassa sig, skaffa en utbildning, arbete och ett liv i sverige och som inte vill ha med våld att göra då?
Varför får inte de synas för?

Och jag känner mig så oändligt tacksam till min egen familj och sociala situation i samhället.
TACK mamma och pappa för att ni inte hindrar mig från att gå ut på kvällarna och från att ha pojkvän.
TACK mamma och pappa för att ni alltid hjälpt mig med pengar när jag inte haft arbete och för att vi alltid har mat i kylen hemma.
TACK mamma och pappa för att jag inte behövt uppfostra mitt eget syskon
Med facit i hand har jag alla sociala och materiella ting i livet för att lyckas. En möjlighet få förunnat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: Här skriver du något som berör mig personligen eller inlägget ovan, jag läser inga bloggar som
reklamför tävlingar på sin blogg eller dagens blogg eller dylikt.
Alla sådana IP-adresser blockeras from 2011-09-15.
Tack på förhand!

Trackback
RSS 2.0