Sjukvården är full av sur kärringar

Okej. Nu kommer ett långt och åsiktsfullt inlägg.
Kalle stukade foten igår på jobbet i samband med att han snubblade ned från en stege.

Idag åkte vi in till akuten, jag och han.
350:- kostar ett akutbesök.
Efter ca en 1,5h av väntan konstaterar en doktor att Kalle behöver röntgas. No shit?

Efter 1,5 av väntan efter superkonstaterandet får vi komma till röntgen.
Där kostar det 200:- för att få röntgas. Vad i helvete?

Vid röntgen får vi vänta i 40 min till och sen får Kalle komma in på röntgen.
Det hela tar 20 min och efter det måste tillbaka till akutmottagningen.  En bra jävla bit att gå.
As bra eftersom att jag får bära alla grejer och Kalle hoppar omkring som ett retard på sina kryckor. Kryckmongo.

Väl tillbaka på akutmottagningen får vi vänta en timme till på svaret.
Sen tillbaks till första läkaren som denna gång konstaterar att foten inte fått någon fraktur men en ganska allvarlig stukning.
Kalle får läkarintryg och blir sjukskriven i 2 veckor.

Efter detta får vi gå till ett pyttelitet rum där en utlänskman med kvinnoröst lindar hans ben med gasbinda, helt slarvigt.

550:- och över 4h senare kommer vi ut från mottagningen.
Så jävla ovärt.


Vad fan är grejen med sjukvården?
Hur fan kan det ta så jävla lång tid?!?!
Det var inte ens mycket folk på akuten.

Och hur kan varenda jävla kärring i alla "luckor" där man ska betala/anmäla sig vara så dryga och otrevliga?
Byt jobb om det är så tråkigt?
Det är som att komma in på mcdonalds utanför stockholm, på landet.
Allt tar 10000 år och de som jobbar där har inställningen att de har "aaallll tid i världeen..".

När vi kom in på röntgen mottagningen var det T O M T vid receptionen, inte en människa.
Vi tog en lapp och Kalle  och jag hoppade fram till en av luckorna.
Tanten innanför glaset drar upp och jag säger lugnt och sansat att:
"Hej, vi blev skickade till röntgen.."
Längre än så hinner jag inte fören tanten argt fräser åt mig att "sätt er och vänta tills jag ropar upp ert nummer!".
Skämtar hon?
DET VAR FÖR FAN TOMT DÄR!

Vad betalar vi skatt för?
För att otrevliga människor ska få sitta och dryga sig mot de som söker vård?
Dock cred till unga killen i ena luckan, as trevlig och hur hjälpsam som helst. Resten tycker jag kan gå i pension på momangen.

En annan grej jag kände av var att vi vart bortglömda och bort prioriterade för att vi var "ungdomar".
De som gick först var gamlingarna och små barnen. Och när vi gick för att ifrågasätta vår långa väntan var kommentaren
"Nääämen oj, har inte ni fått röntga än? Nähä, oj.. Då är det nog glömt.."
Ähj fy fan.

Låt alla över 55 hamna på mottagningar för gamlingar, sätt alla över 60 i pension och bygg ett sjukhus till i Södertörn.
Man dör ju nästan hellre i hemmet, omringad av saker man älskar, än lider på akutmottagningen det sista man gör i livet.


Jag sökte just på sjukvård på google för att kunna få en bild till det här inlägget.
Och ironiskt nog kom det upp en bild på min egen husläkare, en dryg kärring hon med, som jag inte hunnit byta än trots att jag skrev på papper för det över ett år sen. Haha. alltså.. vad är grejen?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: Här skriver du något som berör mig personligen eller inlägget ovan, jag läser inga bloggar som
reklamför tävlingar på sin blogg eller dagens blogg eller dylikt.
Alla sådana IP-adresser blockeras from 2011-09-15.
Tack på förhand!

Trackback
RSS 2.0