Läget betyder allt?

Arbetade idag låååångt ut på Ekerö. Jätte fint, nära vatten, mycket öppna marker, lungt med trafik, hästar som passerade skolgården några gånger per rast och en buss som bara gick enstaka tillfälle i timmen.
En ganska stor kontrast till att bo 600 m från en av Västerorts störtsta trafikplatser.
Visserligen har jag också nära till vatten, en park i mitt område osv. Men den här tystnaden som jag möttes av när jag steg av bussen, var det länge sedan jag upplevde.

En tystnad som jag både kan finna rogivande och skrämmande.
 
Där min lägenhet är placerad är så himla perfekt för mig. Jag kan GÅ till allt, systembolaget, frisör, ica, coop, postombud, filmbutik, systembolag, apotek, gym, krog, restauranger, närpolis, blomsterbutik, hotell, you name it. Kan gå till allt utom skidbackar och pendeltåg.
Trots detta så är det grönska utanför mitt fönster. (inte vintertid då kanske, haha) 
Bor granne med en park och mindre skogsbit.
Precis lagom. Vill inte bo innanför tullarna och inte heller ut på landet.

Har aldrig känt mig som bekväm som jag gör i Bromma.
Det faktum att bromma klassas som Sveriges rikaste stadsdel (strax ovan Östermalm) bidrar till att jag i mitt vardagsliv omges av högutbildade till medelklass. Det finns inte så många utanför samhället här. Med undantag för tiggare och alkolisterna som hänger på bänkarna.
Det gör också i sig att det ofta är lungt vid tunnelbanan på kvällar/helger, att folk vet hur man beter sig.
Något jag ibland kunde känna vara bristfälligt i den förort jag växte upp.
 
Så trygg jag känner mig här, oavsett tid/dag på året, har jag aldrig känt mig i orten där jag växte upp.
 
Men nu har jag kommit till en punkt då jag helt plötsligt ifrågasätter placeringen något.
Jag har ett flexibelt arbete, kan arbeta vartsom i stockholm. Jag spelar ishockey i Tumba, en bra bit att åka. Jag har min närmsta vän i Farsta strand och övriga nära vänner på Södra sidan stockholm. Likaså min familj.
De personer jag känner i Bromma träffar jag sällan eller känner ytligt. Det enda jag är "låst" vid är ett medlemskap på Itrim som löper ut bindningtid i april.
 
Så vad jag gör jag här?
Älskar Bromma. Men vill jag verkligen bo helt själv på denna sida stan? #knas
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: Här skriver du något som berör mig personligen eller inlägget ovan, jag läser inga bloggar som
reklamför tävlingar på sin blogg eller dagens blogg eller dylikt.
Alla sådana IP-adresser blockeras from 2011-09-15.
Tack på förhand!

Trackback
RSS 2.0