Valåret 2014

 
Här ovan ser vi alltså siffrorna som berättar vad de röstberättigade som tog till vara på sin rätt, valde att rösta på igår. Personligen tänker jag att siffrorna är väl "lite som vanligt" utöver de två nedre partierna.
I synnerhet Sverigedemokraternas siffror är för mig förvånande.
 
Hur ett parti som är så pass enkelspårigt kan etablera ett så pass stor stöd att människor väljer att låta dessa människor föra deras talan i SAMTLIGA frågor som berör deras vardag i övrigt är för mig ett mysterium.
781 120st personer har röstat på SD iår.
Kan tänka mig att de är dem som känner att "ingenting händer" vad gäller de andra partierna.
 
Men nu står Sverige helt plötsligt med ett rödgrönt-styre, med en för mig lite lätt halvfumlig Stefan Löven i spetsen och där en tillsynes betydligt mer stabil Jimmie Åkesson funnit plats i de svenska hemmen som en människa med värderingar värda att sympatisera med.
I detta talar både moderaterna och sossarna om fortsatt exkludering av Sverigedemokraterna.
Och någonstans där börjar en grov problematik för mig.
Exkludering. Precis det Sverigedemokraterna vill ägna sig lite mer åt. Att stänga ute lite fler. Alla får inte vara med och leka. Alla får inte smaka på kakan.
Något jag själv aldrig i mitt liv skulle kunna ha som förhållningssätt i mitt liv.
MEN det gör ju också att jag tycker det är fult av övriga partier att exkludera Åkesson på det sätt de nu gör.
Tror dessutom att det skapar ännu mer "vi-mot-dom"-känslor för SD´s väljare som ger ännu starkare stöd.

Vaknade bitter i morse. Skärp straffen i Sverige istället. Skicka hem dem som inte klarar av att följa lagarna, straffa dem hårt som gör brott och vi behöver inte hitta svarta får i vårt samhälle på detta vis.
 
Skrev efter en intervju med fd. presstalesmannen SD´s Erik Almqvist  2009-11-13
"Nej, hårdare straff och lagar i Sverige, så behöver inte ens partier som Sverigedemokraterna finnas och skapa en ännu större klyfta mellan svenskar och människor med annan etisk bakgrund."
 
Amor vincit omnia et nos cedamus amori.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: Här skriver du något som berör mig personligen eller inlägget ovan, jag läser inga bloggar som
reklamför tävlingar på sin blogg eller dagens blogg eller dylikt.
Alla sådana IP-adresser blockeras from 2011-09-15.
Tack på förhand!

Trackback
RSS 2.0