Det luktade bränt kött och krut

Jag hoppas att så många som möjligt hinner läsa det här innan tolvslaget.

Vi har nu framför oss nyårsafton. En av årets höjpunkter för många där snygga, glittriga kläder, höga skor, ordentliga skjortor och champange brukas flitigt.
Många ungdomar samlas och festar långt in på morgonen därpå, äldre går på krogen och andra träffar de bekanta, äter en god middag och diskuterar året som har varit.

Några tycker att man ska förbjuda raketer för djurens skull.
Andra tycker att man ska göra det för att det varje år blir flera bränder i samband med smällare och raketer.

Personligen tycker jag att det ska förbjudas i privat bruk.
Inte för djurens skull, då de är väldigt få raketer som smälls i skogen. Och alla hundägare kan väl se till att rasta hunden innan tolvslaget och sedan låta djuret vara i ett någorlunda ljudisolerat rum när det låter som värst?
Min åsikt baseras inte heller på brandrisken då jag tycker att den egentligen är ganska liten.

Min brännskada


Fram till att jag var 15 år gammal hade jag och min bror och våra kompisars barn i samma ålder alltid fått smällare på nyårsafton.
Till och med när det förbjöds fick vi smällare. Vi hade pansarvagnar, sköldpaddor, små bomber, små raketer, flugor, getingar, smatterband, 2-5 olika lysande smällare, vi hade mini bomber och allt annat man kan köpa i mångpack. Jag har alltid tyckt att smällare varit lite obehagliga, inte dem som lös eller man tände på och kunde gå därifrån en bra bit innan något hände, utan de som smällde efter ett fåtal sekunder främst.

http://frosunda.files.wordpress.com/2008/01/fyrverkerier.jpg
bildkälla.

Hursom, årskiftet 2007-2008 var en erfarnhet som jag förevigt kommer bära med mig.
Jag stod ute och väntade på tolvslaget. En bit bort stod ett gäng andra människor och vi befann oss i ett ganska tätbebott område med mycket människor. Helt plötsligt kommer det ett gäng raketer mot mig och 6-8 andra som står ute på gatan. De smäller och träffar buskar, brevlådor och folk duckar och det är som att befinna sig i en krigsfilm.
Allt går väldigt snabbt och det smäller och jag känner hur det bränner till på benet. Jag tittar ned och ser jeansen brinna lite, släcker dem genom att ren panik slå på dem och börjar sedan kuta in i huset där jag var och sätter mig i badkaret och spolar kallt vatten på det öppna såret.
Mina nya jeans hade ett stort hål, jag blödde och det var svart av sot i såret, det luktade en bladning mellan bränt kött och krut. En lukt jag sent kommer glömma..


Min nyårsafton spenderades på akuten där de konstaterade att jag hade en brännskada och gav mig smärstillande drog-tabletter som jag sedan fick dricka i brustablett-form i 3 veckor framåt.
Tänk er när ni bränner er på spisen och sedan det över halva låret.
Jag låg helt still i sängen i över en vecka, jag kunde knappt gå och att duscha var fruktansvärt.
Kompressen jag hade hade varat ihop med såret och jag grät hysteriskt när jag tvingades dra bort den och byta regelbundet. Såret var större än min hand när man spretar med fingrarna och ärret finns där i dag även om jag smörjt in mig med krämer för att bleka ärrbildningen.

Jag låg i sängen och bara drack smärtstillande i en vecka.
Jag gick på kryckor i inte riktigt 2 veckor efter det.
Sen gick jag som en handikappad i en vecka till efter det.
Jag missade en hockeyturnering jag sett fram emot en längre tid.
Jag fick ett ärr som gav mig komplex när jag skulle till stranden första sommaren.
Mitt hjärta frös till is första gången jag hörde en raket efter nyårsafton.
Och jag lovade mig själv att aldrig mer ha något med detta att göra.


Allt detta, pga av att någon eller några oförsiktigt tände på en "bomb" som sedan välte.
Jag kände inte dem och de kom inte ens till platsen och frågade hur det gick.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Med detta inlägg vill jag få alla som ska tända rakter, bomber, smällare etc i kväll att tänka efter.
Hade raketen träffat 5 cm längre innanför insidan av låret hade jag med största sannolikhet varit steril idag.
Jag hade aldrig någonsin kunnat få barn för att någon för mig okänd person skjutit en raket som träffat mig.
Hade den träffat ögat hade jag varit blind och kanske förlamad i delar av ansiktet. Behöver inte ens påtala konsekvenserna av detta.
http://4.bp.blogspot.com/_3kQsI2VRYkg/R3tRHiBME8I/AAAAAAAAAeI/K0LuqZr0DeE/s200/raketer.jpg
bildkälla.

Alla ni som tänker skjuta raketer och liknande.
- Var försiktiga. Var rädda både om er själva och andra omkring er. Ni har bara ett liv.
- Ha ordentliga anordningar som är stadiga så att raketer inte kan välta och åka åt fel håll. Att sätta ned i snön är en dålig idé.
- Var nyktra när ni gör det eller låt någon nykter ta hand om det. Alkohol gör att du får en sämre uppfattning.


Ta hand om er.






Kommentarer
Postat av: Victoria ♥

2009-12-31 @ 10:39:41
URL: http://natdhasis.blogg.se/
Postat av: linus W

2009-12-31 @ 14:06:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: Här skriver du något som berör mig personligen eller inlägget ovan, jag läser inga bloggar som
reklamför tävlingar på sin blogg eller dagens blogg eller dylikt.
Alla sådana IP-adresser blockeras from 2011-09-15.
Tack på förhand!

Trackback
RSS 2.0