Eventuell "foto skola"?



Svarar på den här kommentaren offentligt av flera anledningar.

Jag vet inte om jag skulle kunna kalla det "foto skola" då jag inte direkt har någon utbildning i foto - än.
Har läst Foto A kursen och ska inom en snar framtid gå någon kurs som ingick när jag fick min systemkamera, men om det finns intresse kan jag absolut lägga ut "små tips" om hur jag gör när jag fotar och redigerar mina bilder.
För faktiskt så är just redigering en viktig del för mig när jag fotar. Det är lite som smink, man "förbättrar" det som redan är fint och döljer det man är missnöjd med. Jag förbättrar ljuset på mina foton 9 av 10 ggr och lägger oskarpa masker, samt drar upp eller ned färgerna många gånger också. Kan visa exempel och förklaringar i ett nytt inlägg senare i kväll.

Och faktum med att man inte behöver ha Photoshop för att lyckas få till bra ljus i efterhand.
Adobe Photoviewer, Pixelmator, Microsoft Fotogalleri, iphoto och alla andra program som finns till för foton klarar faktiskt av "basic" i fotoredigering. Finns även många andra gratis fotoprogram att ladda ned på nätet.
För egentligen behöver man inte mer än så.

Före (filen är i RAW och helt oredigerad)


Efter


Vad har jag gjort?
- Tagit bort såret i pannan från på den första bilden.
- Beskurit fotot så att ansiktet hamnat mer centralt i foto och det blir på så vis mer fokus på just det.
- Ökat mellantoner, svartpunkt, färgmättanden och kontrasten.

Och that´s it. Det behövs inte mer för ett "skapligt fint" foto ljus och kvalité mässigt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: Här skriver du något som berör mig personligen eller inlägget ovan, jag läser inga bloggar som
reklamför tävlingar på sin blogg eller dagens blogg eller dylikt.
Alla sådana IP-adresser blockeras from 2011-09-15.
Tack på förhand!

Trackback
RSS 2.0