Kritik till Sveriges sjukvårdssystem

Jag var till vårdcentralen igår för att ta bort en "hud flik" bara. Inget större ingrepp som att ta bort en leverfläck ungefär. Men dem svararade där på vårdcentralen att distrikssköterskan inte kunde göra sådant, utan att jag var tvungen att prata med våran husläkare.

Våran husläkare var man själv tvungen att ringa och boka tid hos, och via en telefontid som var tillgänglig en timme tidig morgon, tre dagar i veckan och då kan linjen endast ta emot 15 st samtal, sedan räknas den som fullbokad. Är det inte helt sjukt? Jag provade ringa efter mitt besök på vårdcentralen men då hade linjen redan blivit fullbokad efter knappt 40 min.

Husom ringde min mamma och bokade tid sådär tidigt i morse, då jag hade sovmorgon fram till nu.
Guess what?

Jag kunde få tid om NIO dagar som FÖRSTA tid.
Dvs på min födelsedag, och att ingreppet då kostar pengar eftersom att jag fyllt 18. Hade jag fått tid en dag tidigare hade det varit gratis. Irriterad? Svar ja.

Så nu har jag ringt och bråkat på hon i receptionen och tack vare det har jag nu fått nummer till TRE olika läkare jag kan ringa och få hjälp av istället för EN.
En fantastiskt vilken service man kan få om man bara är lite envis och på.
Men samtidigt helt sjukt att jag ska behövara vara så på för att få den hjälp jag egentligen har rätt till?

Gaaaah.


Och varför för i helvete har man en telefon tid 3 dagar i veckan, i en timme mellan 8-9 på morgonen och efter 15 st samtal är linjen fullbokad? Är dem medvetna om att det bor runt 80 100 st i kommunen som tillsammans ska samsas på 6 st vårdcentraler?
Det är nästan 13 500 pers på varje vårdcentral. På min vårdcentral finns det 11 st husläkare, det innebär att det är nästan 1 200 pers på varje husläkare i genomsnitt i kommunen.
Hur fan kan man då sätta en maxgräns på 15 st samtal vid 3 tillfällen i veckan?!

http://www.tyreso.se/upload/Bilder/Socialf%C3%B6rvaltningen/sjukv%C3%A5rd_blodtryck_1.jpg
bildkälla.

Kommentarer
Postat av: Anonym

2010-01-21 @ 12:57:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: Här skriver du något som berör mig personligen eller inlägget ovan, jag läser inga bloggar som
reklamför tävlingar på sin blogg eller dagens blogg eller dylikt.
Alla sådana IP-adresser blockeras from 2011-09-15.
Tack på förhand!

Trackback
RSS 2.0