Tips nummer ett

Första "tipset" jag kan ge är att tänka på hur man vill framställa kortet man tar.
Vill man ha fotot för att minnas det man gjorde, eller för att ha en vacker bild?

Jag brukar skilja på det som "konstnärliga" och "titta på och minnas tillfället" kort.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Ett "titta på kortet och minnas tillfället" foto. Min bror som fiskar.


Kortet är simpelt. Det finns ett "huvud" objekt att titta på, det ser ut som att man helt enkelt bara vill
föreviga att han står och fiskar. Ljuset är halv tråkigt och man hinner tröttna på fotot inom 5 sekunder.



En lite konstnärligare version vore denna.

Tro det eller ej, men fotot är taget på samma plats, vid samma tidpunkt. Enda skillnaden är att
fotot har lite mer karaktär. Även fast man inte heller ser ansiktet på den här bilden blir det här fotot automatiskt mer anonymt och lite mer spännande. Och den skarpa kontrasten mellan de svarta i fotot och himmelen gör att man har mer att beundra och det tar även längre tid innan man tröttnar på fotot.



Vad är skillnaden?
- Perspektivet.
- Ljuset.
- Och vad blicken dras till och vill titta på.


Kommentarer
Postat av: Supersyrran

2010-01-09 @ 02:53:56
URL: http://supersyrran.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: Här skriver du något som berör mig personligen eller inlägget ovan, jag läser inga bloggar som
reklamför tävlingar på sin blogg eller dagens blogg eller dylikt.
Alla sådana IP-adresser blockeras from 2011-09-15.
Tack på förhand!

Trackback
RSS 2.0