Eftermiddagen i stan



Dagen har spenderats med den här skönheten.
Vi började med att åka in till stan och fota (likt 400 pers till?) i Kungsträdgården.
Sen tog vi en promenad och hamnade på medeltidsmuséet. Haha.
Förra veckan var vi på utställning på judiska teatern och idag på museum. Med andra ord är jag numera multikulturell, right? Haha.

Men det var trevligt och allmänbildande. Var något om att Birger Jarl fyllde 800 år i år.
Han var tydligen den som grundade Stockholm.. Är det någon man som stockholmare borde veta? Haha.
Själv har jag bara vetat om att det finns en gata som heter Birger Jarlsgatan. Haha.

En annan sak som stod där inne som Izabelle läste.
Redan år 1320 var det högre straff när man dödade en kvinna än när man dödade en man.
Och än idag är det så, då kvinnor någonstans definieras som "svagare" och "försvarslösa".
Vad är det för skit?
Det är ju dubbelmoral i sig också. Dels då mannen liv tydligen inte är lika mycket värt som kvinnas vid död.
Och dels då kvinnan definieras som svag och hjälplös i förhållande till en man.




Kommentarer
Postat av: Victoria ♥

2010-05-13 @ 18:22:49
URL: http://natdhasis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: Här skriver du något som berör mig personligen eller inlägget ovan, jag läser inga bloggar som
reklamför tävlingar på sin blogg eller dagens blogg eller dylikt.
Alla sådana IP-adresser blockeras from 2011-09-15.
Tack på förhand!

Trackback
RSS 2.0