Burkaförbud och religion


Läs hela artikeln här.



Vet inte vad man ska tycka och tänka om det här riktigt.
Jag är ateist. Icke religös.
Tror inte att det finns någon gud och tror inte att det finns något sätt som är "det rätta" sättet att leva efter.

Jag tycker att det är fel att kvinnor TVINGAS använda plagg eller dylikt pga av sin religion och jag är emot all typ av förtryck mot kvinnor.
Jag är feminist. En kamp om att kvinnor och män ska ha samma villkor och rättigheter.
Och där tycker jag faktiskt att religion i sig försämrar förutsättningarna en del.

Jag är inte emot troende personer. Jag känner folk som är muslimer, kristna, ortodoxer, buddister och jehovas.
De har min fulla respekt och jag dömer inte dem utifrån sin tro och tänker inte motarbeta deras religion.

Men jag tänker såhär..
Vad får jag ut av att ha en gud?
- Jag tror antagligen att han (för det är väl i princip alltid en MAN, inte sant?) kan förbättra mina chanser i livet.
- Jag tror antagligen att han hjälper mig, stärker mig och att det finns en andledning till allting.
- Jag har någon att "skylla" på när jag gör saker, eller saker händer.

Samtliga saker jag just nämt är saker jag anser att jag själv, som enskild individ kan göra.
- JAG kan förbättra mina chanser i livet.
- JAG kan stärka mig själv, stärka andra och stärkas av dem. Och det som händer är konsekvenser av andras handlingar och dina egna.
- JAG får ta ansvar för när jag gör saker, och försöka göra det bästa av saker som händer.

DÄRFÖR anser jag att jag inte behöver en religion.
Den enda religion jag kan anse skulle funka för mig är möjligvis Buddism.



Och vad gäller burka tycker jag inte att klädsel borde ha något med tro att göra i huvudtaget även om jag kan tycka att det är fel att förbjuda det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: Här skriver du något som berör mig personligen eller inlägget ovan, jag läser inga bloggar som
reklamför tävlingar på sin blogg eller dagens blogg eller dylikt.
Alla sådana IP-adresser blockeras from 2011-09-15.
Tack på förhand!

Trackback
RSS 2.0