2010-talets online liv

Det här med alla nyblivna föräldrar i min ålder som lägger ut 100 tals bilder på sina barn.
Jag vet att det är era barn och att ni som målsman gör precis vad ni vill.
 
MEN.
 
Är det egentligen inte lite egoistiskt?
Jag menar, era barn blir dagligen exponerad i en rad olika sociala medier, där flera av sidorna (ex. facebook) i samma sekund ni lägger upp bilden på ert barn därmed ÄGER bilden på ert barn. Det är något vi alla godkänner när vi blir medlem på sidan.
Vi som är vuxna kan bestämma vad vi vill lägga upp och inte, men när era barn växer upp kommer det finnas en massa foton på dem som dem inte själva valt ska finnas där.
 
Och varför detta exponeringsbehov av barnen?
Jag pratar inte om ett foto då och då. Något enstaka foto av stolthet, att visa avlägsna släktingar/vänner, dylikt, jag köper det, men detta dagliga uppdaterande, ibland flera gånger om dagen. Barnets outfit, barnets nya saker, barnet gör detta, barnets första ____. Idag får vi minsann följa vartenda steg.
 
Jag förstår att hela livet cirkulerar kring detta lilla mirakel, men fortfarande, är det inte av egna behov ni väljer att lägga upp alla dessa foton?
Har barnet något behov av att finnas på internet? Med största sannolikhet, inte.
Och skulle barnet gärna ha bebis/barn foton på nätet kan det på äldre dar enkelt lägga upp det själv.
 

Kanske förstår jag inte, då jag inte har egna barn.
Kanske är detta en framtida naturlig del av livet? Att låta världen se dig växa upp online.
Men jag hoppas innerligt att alla föräldrar därute publicerar saker medvetna om att dessa bilder kan vara Pedofilgodis, något någon annan i världen sparar ner, något ditt barn i framtiden önskar inte fanns där.
Om vill leva med det och är medvetna om varför ni gör som ni gör, har jag inget att säga, men ni får gärna förklara.
 
 
 
 
Bloggportalen listar just nu 6532 bloggar om föräldraskap/barn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: Här skriver du något som berör mig personligen eller inlägget ovan, jag läser inga bloggar som
reklamför tävlingar på sin blogg eller dagens blogg eller dylikt.
Alla sådana IP-adresser blockeras from 2011-09-15.
Tack på förhand!

Trackback
RSS 2.0