Feminist?

 
 
Efter en riktig kaos dag var det skönt med lite träning. Well needed styrketräning. Arm-biten kändes löjligt enkel idag, skit nöjd.
 
Ni som följt med min blogg länge vet att jag ofta tidigare skrev inlägg om det här med feminism och jämställdhet. Något som länge legat mig varmt om hjärtat.
Dock så känns det som att den sista tiden så har det blivit någon slags trend att kalla sig feminist.
Att det är någon slags fluga som folk nappar på just nu. Människor i min omgivning som aldrig befattat sig med dessa frågor propagerar för F! i sociala medier och helt plötsligt har varenda människa en åsikt om detta.
 
Tog mig en stund och funderade lite kring detta.
Och då slog funderingen mig; varför är det så många kvinnor som syns i sociala medier som någonstans representerar feminism, som inte alls stämmer överrens med mig?
Känns som att den sterotypa feministen/fördomar om dessa:
- Har självklart hår på både ben, fiffi och viktigast av allt UNDER armarna.
- Gärna har kort mörkt hår.
- Är arg och bitter.
- Ogillar män.
- Är rebelliska och skrikiga.
- Tillhör medel till underklassen.
 
När får man kalla sig feminist egentligen?
 
Jag äger rakhyvel, blonderar mitt relativt låga hår, gillar manliga män och höjer inte rösten i onödan.
Dock så skulle jag heller aldrig kunna leva med en man som inte utför sysslor hemma för det är "kvinnogöra", som inte tänker vara pappaledig, som har konservativ syn på hur en man och kvinna ska skilja sig åt i livet pga könsroller. Är det feminism egentligen kanske?
 
Avslutar detta med att länka en artikel från Pakistan. Ett land där feminism skulle behövas mer.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18969214.ab
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: Här skriver du något som berör mig personligen eller inlägget ovan, jag läser inga bloggar som
reklamför tävlingar på sin blogg eller dagens blogg eller dylikt.
Alla sådana IP-adresser blockeras from 2011-09-15.
Tack på förhand!

Trackback
RSS 2.0