Egen pasta

Testade i helgen att göra egen pasta för första gången. Fick till egen ravoli med köttfärs och mozarellafyllning och sparade lite "pastadeg" till idag.
Kavlade ut den och klippte til lite pasta och gjorde Carbonara idag. Supergott, jätte lyxigt och det första och sista onyttiga jag åt denna vecka.
Dock var såsen till raviolin nyttig, rivna morötter, gul lök, machétesallad kryddor och en skvätt passerade tomater.
 
Superlätt att göra egen pasta, durumvete, ägg, salt, olja, vatten är allt som behövs.
Dock tar det ganska lång tid och mycket knådande. Har man precis som jag inte en pastamaskin får man kavla manuellt, vilket tar tid och gör att det  blir lite omständigt.
Det enda tips jag kan ge är att försöka se till att pastan har en jämn tjocklek och om du fyller pastan, att den är ganska tunn och inte så mycket luft runt fyllningen. Men annars är det bara att freestyla fritt.
 
Tycker också att pastan var lite mer elastisk och "gul" efter en hel dag i kylen, den såg lite blek ut vid gårdagens ravioli.
 
Skönt att känna lite inspiration i köket igen.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: Här skriver du något som berör mig personligen eller inlägget ovan, jag läser inga bloggar som
reklamför tävlingar på sin blogg eller dagens blogg eller dylikt.
Alla sådana IP-adresser blockeras from 2011-09-15.
Tack på förhand!

Trackback
RSS 2.0